Een succesvolle totaaloplossing voor een webshop bestaat uit meer dan alleen het FTLShop platform. Achter het platform werkt een enthousiast team om jouw webshop tot een echt succes te maken. Er zijn onnoembaar veel onderdelen die allemaal in verhouding tot elkaar staan om tot een succesvolle e-commerce oplossing te komen.
We gaan hier dieper in op de belangrijkste onderdelen die FTLShop aanbiedt en ondersteunt, maar ook waar ons team in meedenkt en jou als ondernemer in adviseert. Daarom biedt FTLShop een duidelijke totaaloplossing voor de e-commerce ondernemer.
1. FTLShop front-end
In FTLShop gebruiken we het headless e-commerce principe.
Dat wil zeggen dat we het front-end, dat is de voorkant van de webshop, gescheiden houden van het back-end. Dit front-end ontwikkelen we in React. Omdat het front-end gescheiden is van het back-end hebben we altijd een optimale gebruikerservaring voor de bezoekers van de webshop, ongeacht of er zware back-end taken actief zijn. Dit is een van de pijlers waarop FTLShop is gebaseerd om ontzettend snelle webshops te bouwen.
2. FTLShop back-end
Het FTLShop back-end is dus gescheiden van de voorkant van de webshop, waardoor we dit zo uitgebreid mogelijk kunnen maken, zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de snelle performance van de webshop. Het FTLShop back-end bestaat standaard uit minimaal de volgende onderdelen:
- Categorieën aanmaken/bewerken
- Producten toevoegen/bewerken
- Product export/import functie
- FAQ op productniveau incl. structured data
- Product reviews beheren
- Product bundels creëren
Creëer een (tijdelijke) kortingscode per product, productgroep of debiteur
- Blog artikelen overzicht
- Blog post editor, incl. tags en structured data
- Debiteuren overzicht & toevoegen van debiteuren
- Debiteurgroepen aanmaken incl speciale rechten/kortingen
- Abonnementen overzicht
- Instellingen voor automatische bestelling(en) aanmaken per debiteur of debiteurgroep
- Overzicht van offertes, inzichtelijk per debiteur en status van offerte
- Mogelijkheid om de offerte om te zetten naar bestelling
- Overzicht van bestellingen, met uitgebreide filter- en sortering mogelijkheden
- Verwerken van bestellingen waarbij de consument automatisch een update ontvangt
- Standaard koppeling met MultiSafepay betaalprovider
- Optioneel koppelingen met bijvoorbeeld de transporteur, zodat een wijziging van orderstatus automatisch een track&trace en verpakkingslabel genereert
- Overzicht van facturen met uitgebreide filter- en sorting mogelijkheden
- Status van de verzonden facturen met herinner- en aanmaning mogelijkheid
- Export van facturen, afhankelijk van boekhoudkoppeling
- Inzien en reageren op Service/Company reviews
- Inzien en goedkeuren van Product reviews
3. FTLShop partners
Voor elk onderdeel in het proces om tot een totaaloplossing voor webshops te komen, zoeken we het beste talent. Belangrijke talenten hebben we uiteraard in-house, maar voor andere onderdelen gebruiken we solide partners. FTLShop is zeer selectief met welke partners in zee wordt gegaan. Omdat we alleen de hoogste kwaliteit bieden voor onze klanten, leggen we de kwaliteit van onze partners naast diezelfde lijn.Â
Bij FTLShop partners kun je onder andere denken aan:
Trustpilot
MultiSafepay
Cloudflare
Atlassian
4. Koppelingen
FTLShop heeft reeds diverse belangrijke koppelingen in-house ontwikkeld. Voor sommige geldt dat deze gemakkelijk te koppelen zijn aan het back-end van jouw webshop, voor andere koppelingen is wat meer maatwerk nodig, denk hierbij bijvoorbeeld aan een boekhoudkoppeling. Er zijn ontzettend veel platformen die een one-size-fits-all oplossing bieden met bijbehorende standaard koppelingen. Zo’n koppeling gebruik je vaak ook nog eens tegen een maandelijks terugkerende vergoeding. Dit kan als probleem geven dat zo’n koppeling niet alles koppelt, wat je wel zou willen koppelen. Daarom blijven veel koppelingen altijd een stukje maatwerk, dat maakt ook deel uit van onze visie dat een succesvolle webshop niet zonder maatwerk kan.
Wist je dat we bij FTLShop geen terugkerende kosten rekenen voor koppelingen?
Heb je een koppeling nodig die er nog niet is? Geen probleem, dan gaan we deze realiseren!
Bij bestaande FTLShop koppelingen kun je denken aan:
Bol.com
Hierbij kunnen we jouw productfeed koppelen aan je Bol.com assortiment. Onder andere de prijs, voorraad en levertijd blijven zo allemaal up to date bij Bol.com. Ook is het mogelijk om de order van Bol.com in te laden in het back-end van je webshop.
Exact Online
Een van de belangrijkste koppelingen is wel die met je boekhoudprogramma. E-commerce ondernemen is ook het besparen van tijd door te automatiseren. Door gebruik te maken van onze koppeling met Exact Online maak je het leven van je boekhouder en die van jezelf een stuk makkelijker.
Google Shopping
Een webshop is er om producten te verkopen, daarbij is Google Shopping een belangrijke online etalage waar je je producten graag in zou willen tonen. Door je productfeed te koppelen aan Google Shopping kun je zelf aangeven welke producten je wel of niet in Google Shopping wilt tonen.
Prijsvergelijkingssites
Je producten wil je tonen waar jouw doelgroep actief is. Dit verschilt per webshop, daarom hebben we reeds vele koppelingen met diverse prijsvergelijkingssites. Denk hierbij aan Kieskeurig, Tweakers.net en Beslist.nl.
5. Layout en design
Na veel tijd en moeite gestoken te hebben in het binnenhalen van bezoekers, is het natuurlijk de uitdaging om deze bezoeker te laten converteren. Buiten het feit of het product interessant is en de prijs en levertijd in orde zijn, moet de bezoeker een goed vertrouwen in de webshop hebben.
Een webshop waarbij fouten in de de layout zitten zal ondanks een goede prijs/kwaliteit verhouding minder snel tot conversie leiden.
Indien je een tv van €2.000,- wil aanschaffen bij een webshop waarvan je nog niet eerder gehoord hebt, zal er vertrouwen gewonnen moeten worden. Dit doen we door een foutloos design en een optimaal ingedeelde layout, waarbij de bedrijfreviews goed zichtbaar zijn, de levertijd en eventuele garanties of waarborgcertificaten. Voordat de consument beslist het product toe te voegen aan het winkelmandje en het betalingsproces doorloopt moeten we er voor zorgen dat dit zo makkelijk mogelijk gaat waarbij alle mogelijke vragen van een klant beantwoord zijn, of verwezen wordt naar de plek waar de klant makkelijk antwoord op eventuele vragen kan vinden.
In onze 20 jaar ervaring in e-commerce, weten we dit proces inmiddels tot in de detail te optimaliseren. Indien we een design aangeleverd krijgen of als we maatwerk wensen bespreken zullen we ook zeker de mogelijkheid gebruiken om onze feedback hierop te geven.
UX- en UI design
UX en UI zijn onlosmakelijk verbonden met het design en layout. Daardoor is niet iedere designer per definitie geschikt om ook designs voor een e-commerce platform te maken.
Wat is UX?
UX staat voor User eXperience. Dit is de gehele shopervaring die een bezoeker heeft tijdens het bezoeken van een webshop. Tijdens het design proces van een webshop, is de UX daardoor ook leidend. De ervaring van de bezoeker moet namelijk perfect zijn. Met die gedachte ontwikkelen we de webshop. In tegenstelling met UI, gaat UX dus niet specifiek over visuele aspecten.
De snelheid waarmee een webshop laadt bijvoorbeeld, dat is een typisch UX voorbeeld. Een trage webshop levert namelijk een slechte shopervaring op.
Wat is UI?
UI staat voor User Interface. Een UI wordt ontwikkeld nadat er een duidelijk beeld is (bijvoorbeeld door wireframes) wat het UX design moet zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het responsive maken van een webshop. Je wilt op je mobieltje dezelfde ervaring (UX) bieden als op een desktop. Toch heb je dan met hele andere uitdagingen te maken. Een mobiele telefoon heeft uiteraard een andere viewport, een kleiner scherm dus. Maar in de meeste gevallen ook een tragere verbinding. Door een goede UI, kunnen we de bezoeker toch een optimale UX bieden.
Iets wat er dus prachtig uitziet, maar niet gebruiksvriendelijk is, is een voorbeeld van een goede UI en een slechte UX.
Iets wat zeer praktisch te gebruiken is, maar er verschrikkelijk uitziet is een goed voorbeeld van een goede UX, maar een slechte UI.
6. Vindbaarheid van de webshop
Hebben we eindelijk samen de perfecte webshop ontwikkeld, mooie producten tegen scherpe prijzen en super gebruiksvriendelijk, dan is het nu zaak dat de webshop wordt gevonden. We willen natuurlijk een uitstekende vindbaarheid (indexatie) binnen de zoekmachines voor elkaar krijgen, dit is onderdeel van de totaaloplossing. Een webshop die zonder betaalde promotie (Ads) in de zoekresultaten van de zoekmachine toont, noemen we organische ranking. Tijdens het bouwen van de webshop ontwikkelen we hier al de fundering voor omdat we willen dat de webshop uiteindelijk organisch hoog zal ranken binnen de zoekresultaten.
Dit doen we door de webshop te voorzien van de eisen die Google stelt om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende onderdelen:
- Optimale snelheid
- Geschikt voor alle viewports (responsive)
- Logische opbouw van de code en indexatie vriendelijk
- Voorzien van uitgebreide structured data
- Toegankelijk voor iedereen, ook bezoekers met fysieke beperkingen
- Consistente performance, ongeacht verbindingssnelheid van de bezoeker
- Hoogste standaard van veiligheid en encryptie
- Web based betaalmogelijkheden