FTLShop

Wat is structured data?

Wat is structured data? FTLShop legt het uit
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Structured data is een term die je vast wel eens gehoord hebt, maar wat is het precies? Heb je nog niet van structured data gehoord? Dan leggen we je graag uit waarom dit belangrijk is voor jouw webshop en SEO.

Wat is structured data?
En waarom dit onmisbaar is voor jouw webshop!

Waarschijnlijk heeft jouw webshop al wat structured data, maar wat is het en waarom is dit belangrijk? Je hebt vast wel eens die gele sterren gezien in de Google zoekresultaten, ook dat is het resultaat van structured data op de betreffende website of shop. Wàt structured data nou precies is, leggen we je zo uit. Ook is het belangrijk om te weten dat voor een goede SEO, structured data echt onmisbaar is geworden.

Structured data inzichtelijk maken

Lastig om je hier iets bij voor te stellen?
Laten we het zichtbaar maken met een voorbeeld. Stel, je hebt een webshop en daarop verkoop je een broodrooster. Op de productpagina staat veel informatie, zoals de productnaam, de prijs, de levertijd maar ook een beschrijving.
Er zullen vast ook nog diverse afbeeldingen staan op de pagina. 
Wij mensen weten uiteraard dat de productnaam bij dat product hoort, maar voor zoekmachines is dat anders, die zien alleen “text”. Hieronder een voorbeeld:

Structured data op product detail pagina uitleg
  1. 1Dit is het kruimelpad, waar het product zich bevindt in de webshop
  2. 2Dat is de productnaam
  3. 3Dat is de hoofdafbeelding van het product
  4. 4Hier zien we de productprijs en de munteenheid
  5. 5Dit is voorraadstatus

Door in de code te vermelden wat elk onderdeel (tekst of afbeelding) is, weten zoekmachines zoals Google wat er op de productpagina staat. Deze informatie kan Google vervolgens weer gebruiken om betere, maar ook uitgebreidere resultaten te tonen,  zogenoemde rich snippets.
Structured data is dus eigenlijk een manier van communiceren tussen jouw website of webshop met de zoekmachines.
Als je de structured data uitbreidt, door ook te vertellen wat het adres van je bedrijf is door middel van de geolocatie, contactgegevens en openingstijden maak je het al een stuk makkelijker voor Google om jouw product bovenaan te zetten als iemand uit jouw regio op zoek is naar een broodrooster.

Voor welke onderdelen kan ik structured data gebruiken?

Structured data is ontzettend uitgebreid, en zoekmachines zijn het steeds meer gaan gebruiken. Sterker nog, ondanks dat het al een aantal jaren bestaat, begint het nu pas echt van de grond te komen.

Ben je op zoek naar een recept voor een appeltaart terwijl je in de keuken staat. Zoek je vervolgens op: “Hoeveel tijd kost het me om nu een appeltaart te maken?”. De kans is zeer groot dat je onderstaand resultaat ziet:

Structured data recept

De is de hoofdafbeelding

1 of 5

Dit zijn de reviews van het recept

2 of 5

Dit is de totale bereidingstijd

3 of 5

Het totaal aantal calorieën

4 of 5

Dit recept heeft een totale waardering 3 uit 5 sterren

5 of 5

Doordat deze pagina gebruikt maakt van structured data zien we een aantal belangrijke gegevens terug in dit zoekresultaat. Dit is wat we zien:

  • De hoofdafbeelding
  • Reviews van het recept
  • De bereidingstijd
  • Het aantal calorieën 
  • De totale waardering van het recept (gele sterren)

Hierdoor is dit zoekresultaat veel duidelijker zichtbaar tussen de overige zoekresultaten, waardoor de kans dat de bezoeker er op klikt aanzienlijk toeneemt. Daarnaast is de kwaliteit van de bezoeker hoger, omdat deze al enigszins weet wat hij/zij kan verwachten op de pagina. Als gevolg daarvan neemt tegelijk het bounce percentage af, en de kans op conversie toe.

Zoekopdrachten met je stem

Steeds meer mensen gebruiken voice commands om iets te zoeken, denk maar aan Siri op je telefoon of Apple Watch. Of aan de Google Home of Apple HomePod. Deze draadloze speakers gebruiken onder andere structured data om jou van zo’n goed mogelijke informatie te voorzien.
Bedenk maar eens de zoekopdracht: “Is Obatala Coffee nog open?” . Daarvoor moet Google dus weten welk gedeelte tekst op de webshop, de openingstijden zijn, van het betreffende bedrijf “Obatala Coffee”. Doordat structured data onderdelen met elkaar verbind, weet Google de openingstijden. We hebben dat bij Obatala als volgt gedaan: 

Structured data openingstijden uitleg

Uit je Apple Watch of Google Home zal je het antwoord opgelezen krijgen. Maar Google put uiteraard uit dezelfde bron van informatie. Als we dat zichtbaar maken, ziet dat er als volgt uit:

Structured data openingstijden

Voorbeelden van structured data

Er zijn vrijwel oneindige voorbeelden van structured data. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal gebruik worden. Inmiddels gebruikt Google structured data voor vele onderdelen, en deze lijst  groeit snel, dus is het raadzaam jouw site of webshop alvast uit te breiden.
Vooral in de e-commerce zijn een aantal onderdelen belangrijk. Hieronder vind je een aantal belangrijke onderdelen.

  • Voor een artikel, zoals een nieuws- of blog artikel. Hierbij is de datum erg belangrijk zodat er geen oude artikelen aan je getoond worden tussen de zoekresultaten
  • Voor een boek, waarbij je duidelijk maakt wie de auteur is, hoe de kaft er uitziet en wat bijvoorbeeld de reviews voor het boek zijn.
  • Het kruimelpad, zoals je bij de broodrooster ziet, wordt er bij nummer 1 aangegeven waar het product zich binnen de webshop bevindt, dit is het kruimelpad. Google begrijpt zo beter de structuur van de webshop.
  • Een cursus, vooral voor studenten makkelijk om te zien waar en wie de cursus geeft inclusief een korte beschrijving.
  • Critic review, ongetwijfeld gebruik je dit zelf ook, bewust of onbewust. Als een film slechte kritieken heeft, zou jij hem nog snel bekijken? Of als een bedrijf juist goede kritieken heeft met een beschrijving of onderbouwing, dan zal je er met een vertrouwd gevoel zaken mee doen.
  • Veel gestelde vragen (FAQ), als een bezoeker van jouw webshop antwoord ziet op zijn mogelijke vragen, zal hij eerder overgaan tot een aankoop. Indien iemand zo’n vraag aan Google stelt, gerelateerd aan dat product, is de kans erg groot dat jouw webshop bovenaan de zoekresultaten staat.
  • Uitleg hoe iets te doen (How-to), je hebt Google vast wel eens gevraagd hoe je iets moet doen, als je dan ook meteen de stappen ziet die je moet nemen, zonder dat je op de pagina hoeft te klikken, dat is dankzij de structured data van die pagina. Zoals het voorbeeld hieronder:
Structured data, structured snippet
  • Lokaal bedrijf, vooral ondernemers die vindbaar wil zijn voor haar lokale klanten, of potentiële klanten, is deze structured data onmisbaar. We voorzien jouw adres, contactgegevens en openingstijden van de juiste structured data zodat iedereen je bedrijf makkelijk kan vinden.
  • Logo, elk bedrijf heeft een logo, en deze is onmisbaar voor de herkenbaarheid van je merk. Door Google te vertellen dat het niet zomaar een afbeelding is, maar de logo van het bedrijf of merk, zal de bedrijfsnaam sneller verbonden worden met deze afbeelding en visa versa.
  • Product, indien je een webshop hebt is dit wellicht de belangrijkste vorm van structured data, je wilt je producten namelijk zo goed mogelijk vindbaar maken, en extra opvallen tussen de zoekresultaten. Dat doen we door zoveel mogelijk productinformatie duidelijk te maken aan Google door middel van structured data.
  • Recept, zoals in het voorbeeld hierboven aangegeven, kunnen we doormiddel van structured data aangeven welke stappen je moet nemen om het gerecht te maken, maar ook hoe lang het duurt of hoeveel calorieën het gerecht heeft.
  • Review Snippet, een review snippet is een korte review, meestal een verzameling van reviews, waarbij je de totaalscore en het aantal reviews ziet. Denk aan Google reviews, Facebook reviews of bijvoorbeeld Webwinkelkeur.
  • Video, de structured data voor video’s is steeds belangrijk. Steeds meer mensen maken een zoekopdracht binnen YouTube waardoor dit inmiddels de grootste zoekmachine is na Google. Door aan te geven wat er in de video te zien zal zijn, en wellicht welk onderdeel en besproken wordt of te zien zal zijn bij het juiste tijdstip in de video, is de kans groter dat jouw video getoond zal worden, zowel in YouTube als binnen Google. Zie onderstaand screenshot, waarbij direct het juiste tijdstip in de video zichtbaar is:
Structured data, hoe maak je een espresso

Wat is JSON-LD?

JSON-LD is een type markup die we gebruiken om code te schrijven. Deze manier heeft ook de voorkeur van Google, en daarnaast is deze markup dynamischer in te zetten. Daardoor kunnen we al automatisch veel code voorbereiden. Indien je de prijs aanpast van een product, of de beschrijving, dan zorgen we er automatisch voor dat dit in de structured data ook aangepast is.

Maar waarom is structured data nou belangrijk voor SEO?

Twijfel je toch nog waarom structured data nou zo belangrijk is geworden voor jouw SEO?
Begrijp dat Google niet weet wat alle informatie op jouw webshop betekent, zonder structured data. Doordat we Google vertellen wat elk onderdeel van de pagina is, èn waar het aan gerelateerd is, weet Google ook wat ze kunnen tonen in de zoekresultaten. Daarnaast kunnen je zoekresultaten er veel uitgebreider uitzien (rich snippets), waardoor je beter opvalt tussen de andere resultaten. Door meer specifieke informatie te tonen, is de kans groter dat de bezoeker op jouw zoekresultaat zal klikken. En meer kliks zal leiden tot een hogere ranking!

Bekijk hier gerelateerde berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Benieuwd hoe FTLShop nu echt werkt?

Vul dan onderstaand formulier in
en ontvang een uitgebreide demo versie met alle functionaliteiten

Naam *
Bedrijfsnaam
E-mailadres *
Telefoonnummer *
Eventuele vraag of opmerking

Benieuwd hoe FTLShop nu echt werkt?

Liever direct persoonlijk contact?
Laat je gegevens achter en wij bellen je terug

Naam *
Bedrijfsnaam
Telefoonnummer *
Vermeld eventueel de reden van het terugbel verzoek