Onderaan de streep zijn er maar een aantal punten belangrijk voor een e-commerce ondernemer met een webshop. Hoge omzet en dat zo efficiënt mogelijk. Blijvende klanttevredenheid en tegelijkertijd automatisering of vermindering van de arbeid. Dat is precies wat we met FTLShop voor ogen hebben gehad tijdens de ontwikkeling hiervan. FTLShop zorgt voor een verhoogde conversie van je bedrijf.
1. Wat is conversie en hoe meten we dat?
Voor webshops geldt in de praktijk dat conversie het behalen van een betaalde bestelling is. Hoe meer bestellingen, hoe hoger de conversie dus. De conversie weten we door te meten hoe vaak de bedankpagina getoond is, omdat de bedankpagina getoond wordt nadat iemand succesvol een betaling heeft afgerond.
In werkelijkheid is de term conversie uitgebreider dan alleen het behalen van een bestelling. Een conversie behaal je door het vooraf ingestelde doel te behalen. Bij een uitzendbureau kan het doel bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker zijn gegevens achterlaat bij een openstaande vacature. Ook daarna tonen we een bedankpagina en zien we dit als een behaalde conversie.
2. Conversie van de webshop vergroten
Als we over het verhogen of vergroten van de conversie spreken, hebben we het altijd over de situatie dat een bezoeker al op de webshop is gearriveerd.
Op dat moment is er alles aan gelegen om deze bezoeker te overtuigen een aankoop te doen, er is tenminste tijd, geld of beide geïnvesteerd om de bezoeker naar de webshop te trekken.
Vervolgens is een aantal punten cruciaal:
- Duidelijkheid / overzichtelijk
- Vertrouwen
- USP’s
- Geen open eindjes
- Reviews
Duidelijkheid en overzicht:
Zodra de bezoeker geland is op de product detail pagina (PDP), wil de bezoeker eerst bevestiging zien of hij op de juiste pagina is aangekomen.
Daarom zijn de informatie en de indeling van de PDP zo belangrijk.
- De productafbeelding moet groot genoeg zijn en van goede kwaliteit
- De productprijs moet direct zichtbaar zijn
- De voorraadstatus van het product moet duidelijk zijn
- De winkelwagen knop moet op de juiste plek zichtbaar zijn
Vertrouwen:
Wellicht het lastigste onderdeel is het geven van vertrouwen, tevens sterk afhankelijk van het merk van de webshop en/of het soort producten dat je verkoopt. Verkoop je luxe espressomachines, dan zal je het moeten opnemen tegen bedrijven die veel tijd en geld gestoken hebben in het opzetten van een merknaam. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue en Mediamarkt. Zonder twijfel bestel je daar een product en maak je je geen zorgen of je het product uiteindelijk wel ontvangt. Dit komt omdat deze merken vertrouwen van de consument hebben opgebouwd.
Is jouw merk nieuw of minder bekend, dan is dit vertrouwen nog niet opgebouwd en zul je dit nog moeten winnen. In het algemeen draagt een aantal basisonderdelen hieraan bij, zoals een snelle webshop. Indien je webshop niet snel reageert, verlaag je de UX en verlies je meteen veel vertrouwen van de bezoeker.
Vervolgens willen we de bezoeker laten merken dat de webshop autoriteit heeft door uitgebreide informatie over het product te tonen, denk hierbij aan de omschrijving en specificaties. Als je indirecte informatie hebt welke gerelateerd is aan het product, toon deze dan ook. Denk bij een espressomachine bijvoorbeeld aan informatie, hoe je een espresso ermee kunt maken, verwijs in dat geval naar een how-to of blogpost. Hiermee toon je aan dat je verstand hebt van het product.
Toon duidelijk de productnaam. Hierdoor weet je bezoeker dat hij het juiste product aan het bekijken is
1 of 7een product review zorgt voor een behoorlijke groei in conversie. Zo’n review staat namelijk ook voor een “koop bevestiging”.
2 of 7Zorg voor een duidelijke prijsstelling waarbij de winkelwagen-knop en productprijs dicht bij elkaar zitten
3 of 7Toon de actuele voorraadstatus van het product. Zorg dat de bezoeker weer wanneer hij zijn aankoop kan verwachten
4 of 7Dit winkelwagen-knop is de belangrijkste knop van de pagina, deze leidt namelijk naar conversie
5 of 7Zorg voor voldoende aantal geoptimaliseerde productafbeeldingen, in hoge kwaliteit.
6 of 7Vermeld minimaal een omschrijving en de specificaties van het product
7 of 7Daarnaast geven we vertrouwen door duidelijk contact of adresgegevens te tonen. Een bezoeker verleid je om een aankoop te doen zonder dat er sprake is van persoonlijk contact. Zorg ervoor dat hij desondanks dit idee wel kan hebben door aan te tonen dat hij kan zien dat hij met een bestaand bedrijf te maken heeft.
Product USP’s:
USP’s oftewel Unique Selling Points, zijn punten die jou onderscheiden van je concurrentie. Waarom zouden ze dit product juist bij jouw webshop moeten aanschaffen?
Deze USP’s willen we dichtbij de productafbeelding en de koop-knop tonen.
Indien je gratis verzending aanbiedt vanaf een bepaald bedrag, dan is het raadzaam om bij het product Gratis verzending te vermelden, indien de prijs al boven deze grens ligt.
Geen open eindjes:
Als vuistregel hanteren we dat de bezoeker geen twijfel of vragen meer mag hebben, die hem/haar zouden kunnen weerhouden om producten toe te voegen aan de winkelwagen. Zorg dus dat je alle bovenstaande punten vermeld hebt, zodat alle twijfel bij de bezoeker is weggenomen en deze het product besluit toe te voegen aan de winkelwagen.
Reviews:
Nu heb jij er alles aan gedaan om het product zo aantrekkelijk mogelijk in je webshop weg te zetten, de webshop is namelijk jouw online etalage.
Om een bezoeker over de streep te trekken om het product juist bij jouw webshop aan te schaffen, zijn reviews onmisbaar geworden.
We kunnen reviews onderverdelen in 2 soorten:
- Bedrijfreviews
- Productreviews
Bedrijfreviews
Een bedrijfreview is, zoals de naam al zegt een review over jouw bedrijf. Meestal krijgt een bezoeker een uitnodiging niet lang nadat hij/zij een bestelling geplaatst heeft. Er wordt gevraagd hoe het bestelproces verlopen is en vaak ook over de algehele ervaring of service van je bedrijf. Meestal wordt deze ervaring getoond als algehele score van het bedrijf.
Productreviews
Bij een productreview wordt specifiek gevraagd over de ervaring over het product. Meestal sturen we zo’n uitnodiging het liefst wat later, bijvoorbeeld 1 week na ontvangst van de bestelling, zodat de ontvanger ook de tijd heeft om het product te kunnen uitproberen.
Vooral een productreview zorgt voor een behoorlijke groei in conversie. Zo’n review staat ook voor een “koop bevestiging”. Niemand wil namelijk de eerste zijn om een product uit te proberen. Ook al is de productreview score laag, dan nog zul je een stijging zien in de conversie omdat het een bevestiging is dat het product verkocht wordt.
Voorraadstatus
Stel dat we de voorraadstatus niet, of niet duidelijk genoeg tonen. Je bezoeker weet dan niet wanneer hij het product mag verwachten als hij het overweegt te bestellen. Indien je vervolgens een concurrent hebt die het product duurder aanbiedt en wellicht zelfs een langere levertijd heeft, maar dit wel duidelijk vermeld, dan is de bezoeker geïnformeerd en zal veel eerder overgaan tot aankoop.
Garanties
Iemand die overweegt het product aan te schaffen, wil ook graag weten wat er gebeurt als het product niet bevalt of als het defect is. Hoe gaat je bedrijf hier mee om? Zorg ervoor dat je dit duidelijk vermeldt op de PDP. Dit kan per product of merk afwijken, of er kunnen voorwaarden aan hangen. Wettelijk is het overigens verplicht om als verkoper 2 jaar garantie op een product te geven. Indien je deze garantie uitbreidt, vermeld dan ook als daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld de registratie van het product.
3. Conversie waarde vergroten
Leuk dat we de bezoeker naar de webshop getrokken hebben, deze inmiddels vertrouwen heeft in de webshop en eigenlijk ook best bereid is het product toe te voegen aan de winkelwagen.
Maar wat als we de conversiewaarde nu ook nog eens kunnen verhogen?
Dit faciliteren we op meerdere manieren. Het valt direct op dat we op de PDP van ons voorbeeld hier, suggesties tonen voor bijpassende producten. Dit noemen we upsell. Want als je op zoek bent naar een espressomachine, is een nieuwe tamper of koffiemolen wellicht ook interessant voor je.
Op het moment dat een bezoeker het product toevoegt aan de winkelwagen, ziet hij een bevestiging dat het product toegevoegd is. In deze bevestiging tonen we nogmaals de gerelateerde producten die de bezoeker direct kan toevoegen aan de winkelwagen.
Dit kunnen we zelfs nog verder uitbreiden door middel van combi deals.
Indien de bezoeker besluit het hoofdproduct aan te schaffen krijgt hij korting op een aantal bijpassende producten. Bij deze optie snijdt het mes aan 2 kanten. Je biedt de bezoeker korting aan op een bijpassend product, waardoor de kans groter is dat hij deze toevoegt. Daarmee stijgt je gemiddelde orderwaarde.
Maar tegelijkertijd biedt je meer dan een concurrent die hetzelfde product tegen dezelfde prijs aanbiedt. De kans dat jouw webshop het product verkoopt neemt daarmee behoorlijk toe, met uiteindelijk een hogere orderwaarde.