1. Wat zijn meta descriptions?
We spreken vaak over meta descriptions, maar vaak bedoelen we de meta tags of meta data. De meta description is slechts een onderdeel van de meta data. In deze blogpost focussen we ons op de meta description en de meta title.
Is er nog andere meta data? Jazeker, in de paginabron vind je de html code van een pagina.
In dit voorbeeld gebruiken we Obatala Coffee. Als we een blogpost openen en de paginabron bekijken (in Chrome, rechtermuisknop en klik dan op “paginabron weergeven“) zien we de html code. Vervolgens zoeken we (ctrl+f / cmd+f) op “meta” en zien onderstaand resultaat.
We zien behoorlijk veel meta data. Zoals onder andere voor de robots, de viewport en de rating. Over deze meta tags kunnen we een aparte blogpost wijden. Voor nu houden we het bij gearceerde tags “title” en “description”.
Door in de html code van de webshop aan te geven wat de meta title en meta description is, is de kans groot dat Google, en andere zoekmachines, deze opgegeven waarde zal tonen in de zoekresultaten. Let op, het is dus geen garantie dat deze ook exact zo getoont zullen worden. Google baseert zich steeds meer op semantic search, waarbij het zelf een meta description genereert indien het denkt dat deze beter past bij de zoekopdracht.
Indien je deze niet invult, ben je er zeker van dat Google zelf een meta description gaat genereren en dit is in de meeste gevallen niet de meta description die je graag zou willen tonen.
Als we Obatala Coffee als voorbeeld blijven gebruiken, gaan we eens kijken hoe een meta description van een productpagina er uit ziet. We gebruiken de pagina van ECM Mechanika IV Profi als voorbeeld.
In de desktop zoekresultaten van Google vinden we dit product op onderstaande manier terug:
In het screenshot hierboven staan 4 zoekresultaten, waarbij Obatala Coffee de 3e van de 4 is.
De meta title en de meta description zijn zwart omrand. We zien hier een aantal verschillen met de bovenste 2 resultaten.
Bij het eerste resultaat van Kieskeurig, zien we dat de zowel de meta title als de meta description te lang zijn. Wat er dan gebeurd is dat Google deze afkapt met 3 puntjes…
Buiten dat het er natuurlijk niet mooi uitziet, heb je ook je boodschap niet volledig over kunnen brengen.
Het 2e resultaat van Kookzaak heeft wel een goede lengte van de meta title, alleen ook hier is de meta description te lang en wordt deze afgekapt door Google met de 3 puntjes…
Voor een goede meta description moeten we dus een antwoord hebben op de volgende 2 vragen.
Ideale lengte meta title
De ideale lengte van de meta title ligt tussen 50 en 60 karakters. Automatisch vullen we de meta title aan met de naam van de webshop, achteraan de tekst. Afhankelijk van de lengte van je webshopnaam, adviseer ik om tussen de 20 en 40 karakters te gebruiken.
Ideale lengte meta description
De ideale lengte ligt tussen de 155 en 160 karakters. Gebruik deze ruimte dan ook optimaal om je boodschap over te brengen via de meta description in de zoekresultaten en daarmee de CTR (Click Through Rate) te vergroten.
2. Wat is een goede meta description?
Een goede meta description zorgt ervoor dat er eerder op jouw zoekresultaat geklikt wordt. Het zorgt er niet voor dat je hoger rankt in Google, de meta tags hebben dus geen invloed op de positie binnen de zoekresultaten in Google. Het doel van een goede meta description is om te proberen je de CTR te vergroten. CTR staat voor Click Through Rate, dit is de ratio die staat voor het aantal keer dat jij gezien wordt in de zoekresultaten, ten opzichte van hoe vaak er op geklikt wordt.
Je zult zien dat het aanpassen of verbeteren van de meta tags resulteert in meer clicks, dus meer bezoekers naar jouw webshop.
Dit bereik je door te beginnen met een duidelijke meta title.
Ik zal een voorbeeld schetsen. Stel: Ik ben een ondernemer en wil een snelle webshop laten bouwen, nog sneller dan de concurrentie. Hiervoor gebruik ik de zoekopdracht “snelste webshop” in Google. Vervolgens krijg ik deze zoekresultaten:
Op het moment van schrijven staat FTLShop als 5e in de zoekresultaten van Google.
Toch leert mijn ervaring dat in deze situatie de CTR voor FTLShop waarschijnlijk het hoogst zal zijn, ondanks dat we slechts de 5e plek innemen.
Waarom dat is? Door een goede meta beschrijvingen te gebruiken.
Laten we de zoekresultaten eens verder analyseren:
- Bol.com staat bovenaan, iedereen kent deze webwinkel en “de snelste webshop” is een handelsnaam van hen.
- Hier kunnen we een pagina verwachten met een overzicht van webshop die binnen 24 uur producten leveren
- Drimble levert bedrijfsinformatie. Dit is de bedrijfsinformatie van bol.com, en dus dezelfde informatie als het eerste zoekresultaat.
- Dit is een link naar een facebook pagina van SpoedRik. Een webshop met 21 likes.
- We zien meteen aan de meta title dat het hier om “het snelste e-commerce platform” gaat. Wellicht ken je FTLShop nog niet, dus lees je de meta description, deze geeft aan wat FTLShop doet. Namelijk een totaaloplossing bieden voor webshops, en dat ze maatwerk webshops bouwen.
- Bij het laatste zoekresultaat zien we in de meta title al dat het een nieuws bericht is die gaat over de levering van een webshop. We zien als snel daarna dat het een bericht betreft van bijna 10 jaar oud.
De kans dat de persoon met de beschreven zoek-intentie klikt op het 5e zoekresultaat is zeer aannemelijk. Dit hebben we te danken aan de duidelijke meta title en meta description.
Zorg er dus voor dat een meta description goed beschrijft wat de bezoeker kan verwachten als hij klikt op jouw zoekresultaat.
3. Invloed meta descriptions op seo
Een meta description heeft geen enkele invloed op de positie binnen de zoekresultaten. Bij het optimaliseren van de meta descriptions bij een grote webshop adviseer ik dan ook altijd om te beginnen bij de homepage en hoofdcategorieën en eventuele landingspagina’s. Daarna de specifieke producten waarmee je gericht hoog wilt ranken in Google en de producten waarmee je al reeds hoog rankt. Zorg dat hiervan de meta descriptions tip top in orde zijn. In dat geval vergroot je de CTR binnen de zoekresultaten.
Indien je geen meta description opgeeft, genereert Google deze zelf. Dat kan nog wel eens afwijken van wat je eigenlijk zou willen tonen. Dat heeft tot gevolg dat je ondanks een hoge ranking, te weinig bezoekers trekt. Ook kan het zijn dat bezoekers niet krijgen wat ze verwacht hadden en dit heeft weer een hoge bounce rate tot gevolg. Dat is zonde, daarom heeft de meta description wel invloed op je seo, maar is dit slechts indirect.
Bij FTLShop hebben we een holistische kijk op seo. Ik zorg ervoor dat ik denk vanuit de bezoeker of klant, en dat deze altijd op de eerste plaats komt. Seo optimalisatie mag geen doel op zich zijn, maar een holistische visie voor de lange termijn.
Dat zie je ook terug in de keuze voor de meta description van onze contact pagina:
Door middel van structured data zie je direct het telefoonnummer van FTLShop.
Daaronder het eerste organische zoekresultaat. Ik heb er voor gekozen om de meta description te gebruiken om direct de contactgegevens te tonen zoals het telefoonnummer en adres. Hierdoor is de kans groot dat de bezoeker al direct antwoord heeft op zijn vraag en hoeft deze dus eigenlijk al niet meer te klikken op het zoekresultaat. Ik ben me ervan bewust dat we hierdoor minder (unieke) bezoekers zullen genereren, maar ook weet ik dat ik iemand sneller geholpen heb. En dat is precies wat ik wil bereiken, dat is het doel.
4. Hoe controleer ik meta descriptions?
site:https://ftlshop.nl/Echter, hou er rekening mee dat Google dus een aangepaste meta description kan genereren, afhankelijk van de zoekopdracht en inhoud van de pagina.
5. Meta descriptions toevoegen in FTLShop
Meta descriptions hebben dan geen directe invloed op je ranking binnen Google. Wel zijn ze belangrijk voor je webshop en hebben ze de potentie om meer bezoekers te trekken. Elke bezoeker kan conversie opleveren, dus je begrijpt dat het het zeker waard is de meta descriptions te optimaliseren.
Bij het back-end systeem van FTLShop hebben we het daarom ook erg makkelijk gemaakt.
In het overzicht zie je direct de seo waardering voor een product.
Bij de ECM Flow Control zien we direct dat er nog genoeg ruimte voor verbetering is omdat de lijn erboven oranje en slechts half gevuld is.
Zodra je een product toevoegt, of een bestaand product wilt bewerken kan je aan de linkerkant het tabblad “Meta tags” kiezen. Hier kun je voor dat product zowel de meta title als de meta description ingeven. Aan de zijkant vind je een handige teller, deze geeft het maximum aantal karakters weer die je nog over hebt.
Het kan even duren voordat Google de vernieuwde meta descriptions toont. Daarom adviseer ik altijd om de meta tags al in te vullen zodra je een nieuw product of categorie aanmaakt, zodat Google direct de juiste meta descriptions kan tonen.
Mocht je nog vragen hebben betreffende de meta descriptions of de invloed hiervan op jouw webshop, laat een reactie achter en ik help je graag verder.