FTLShop bouwt schaalbare webshops. Dat wil zeggen dat je als starter met ambitie kan blijven groeien binnen het FTLShop platform. Heb je al een webshop en loop je tegen de beperkingen van bijvoorbeeld Magento aan, dan biedt FTLShop de juiste oplossing.
1. Is FTLShop een geschikt platform voor mij?
Het is belangrijk om te weten welke eisen je momenteel stelt aan je webshop en welke visie je hebt voor de toekomst. Een keuze die nu voordelig lijkt (en die zijn er veel) kan namelijk onnodig veel extra kosten met zich meebrengen in de toekomst. Veel e-commerce platformen bieden namelijk zeer voordelige instapkosten aan, maar elke upgrade of extra feature komen tegen hoge of maandelijkse extra kosten. Daarbij is zo’n keuze al snel een slechte investering op de lange termijn.
Belangrijke punten om jezelf af te vragen tijdens het overwegen om over te stappen van e-commerce platform of van het opzetten van een nieuwe webshop:
Algemene eisen
Heb je in kaart welke B2B- of B2C-marktvereisten je stelt? Welke integratie met derden je nu hebt, of wenst. Hoe snel moet je webshop online zijn (time to market)?
Functionele eisen
Welke webwinkelfuncties heb je nodig? Heb je zelf een ontwerp wat geïmplementeerd dient te worden? Hoe goed is de fundering voor SEO en welke specifieke marketing en promotie-eisen heb je? Hoeveel kan je zelf in het back-end doen, zonder hier support voor nodig te hebben?
Beheer
Beheer van het e-commerce systeem. In hoeverre heb je volledige controle over het platform? Wat kan je zelf aanpassen en hoe gebruiksvriendelijk is het?
Tijdens het ontwikkelen van het FTLShop platform, zijn wij van een aantal basisprincipes uitgegaan.
Bij een kleine tot middelgrote webshop, is het geen probleem om diverse handelingen nog handmatig te doen. Maar elke gezonde webshop heeft de ambitie te groeien, hierbij is het belangrijk dat het platform met je mee kan groeien. Naarmate je groeit is het vooral belangrijk dat nieuwe systemen geïntegreerd kunnen worden met het platform. Systemen die extra handelingen voorkomen welke uiteindelijk leiden tot extra overheadkosten.
Omdat we bij FTLShop maatwerk webshops bouwen, waarbij we vinden dat reeds ontwikkelde modules en plugins, gratis onderdeel moeten zijn van het platform, heb je dus direct toegang tot vele reeds ontwikkelde features. Dit zien we eigenlijk bij geen een ander platform terug.
Vergelijk het met een luchtvaartmaatschappij, als je daar een ticket koopt heb je slechts dat ticket. Wil je graag bepalen waar je zit, of bagage meenemen? Misschien wel wat te eten of drinken aan boord? Dan dien je daarvoor te betalen, of het is niet mogelijk.
Bij FTLShop denken we hier anders over, schaalbaarheid is namelijk ontzettend belangrijk om te kunnen groeien. Daarom zijn alle reeds ontwikkelde features kosteloos beschikbaar voor elke webshop, want jouw groei is namelijk ook onze groei.
Doorloop- en ontwikkeltijden
Bij FTLShop gaan we voor een persoonlijke aanpak. Indien mogelijk brengen we graag een bezoek aan jouw bedrijf of organisatie om een goede indruk van het bedrijf te krijgen.
Nadat we een goed beeld van de wensen gekregen hebben kunnen we een offerte op maat maken. In de meeste gevallen hebben we een doorlooptijd van ongeveer 8 weken. Afhankelijk van specifiek maatwerk kan het zijn dat we meer tijd nodig hebben, dit verwerken we dan altijd netjes in de offerte.
Trackrecord, ervaring en expertise
Op het moment dat je beslist om een maatwerk webshop te laten bouwen, of over te stappen naar een nieuw platform, dan is het belangrijk om weten of de nieuwe partij wel bij jouw organisatie en haar wensen past. Heeft het e-commerce platform wel de ervaring en expertise die jij zoekt?
Bij FTLShop ademen we al ruim 20 jaar e-commerce en zijn we inmiddels vele high-end klanten verder. Door intensieve samenwerking met marketing bureau’s en doorlopend onderhoud & innovatie van de webshop, zijn we inmiddels een bom aan ervaring en weten we heel goed in te schatten wat belangrijk is in een webshop voor jouw specifieke doelgroep.
Wat we regelmatig tegenkomen zijn website bouwers, die ook een webshop maken. Meestal is dit voor consumenten (B2C). We zien dan een prachtig front-end met vele mooie afbeeldingen, daarmee is een gemiddelde ondernemer wel te overtuigen, want die ziet uiteraard alleen de buitenkant en niet het technische gedeelte. Daarnaast merken we dan dat het back-end de complexiteit van een webshop vervolgens niet aankan. Ook missen ze hierbij vaak de technische kennis om goede koppelingen te maken met diverse software die je ernaast gebruikt. Zoals bijvoorbeeld met een leverancier, boekhoudprogramma of transporteur.
Daarnaast is het omgekeerde ook waar. Een bedrijf die zich slechts toespitst op B2B webshops, zal een aantrekkelijk en conversieverhogende front-end missen. Bij B2B webshops is een mooi front-end namelijk van minder belang.
Daarom is het voor FTLShop ontzettend belangrijk om een totaaloplossing te verzorgen. Waarin binnen ons team ieder zijn specialiteit heeft waarbij we uiteindelijk een complete webshop leveren. Hierbij zeggen we wel “leveren”, maar FTLShop ziet zichzelf niet als leverancier, maar als partner.
Samenwerking
Als we onszelf partner noemen, is het belangrijk dit ook in de praktijk te brengen. Daarbij zien we echt een groot verschil van onze concullega’s. Vraag jezelf de volgende punten eens af:
- Welke ondersteuning bieden ze? Van aanvang tot oplevering en daarna.
- Wat voor soort training of uitleg over het systeem bieden ze?
- Hoe snel wordt je geholpen (SLA), en is dit alleen per e-mail of ticket, of ook persoonlijk?
- In welke taal mag je support verwachten?
Bij FTLShop staat persoonlijke ondersteuning met kop en schouders bovenaan. Het FTLShop platform is namelijk alleen succesvol als jij dat als e-commerce ondernemer ook bent.
Dit begint al met een duidelijke uitleg over onze werkwijze en systemen. Uiteindelijk ben jij diegene die dagelijks met het back-end van de webshop gaat werken, dus is het belangrijk dat je hier goed van op de hoogte bent. Indien nodig, plannen we graag een dag op locatie in, waarbij we jou of jullie team het FTLShop back-end van begin tot eind uitleggen.
Bij FTLShop leveren we support op alle mogelijke manieren, voornamelijk gebruiken we ons eigen chatsysteem, zodat ons volledige team kan communiceren met jouw team. Uiteraard zijn we ook telefonisch te bereiken of kunnen we een TeamViewer sessie inplannen.
FTLShop levert zowel support in het Nederlands als Engels.
24×7 staan we voor je klaar. We plannen de issues in via onze Jira, ons project management systeem. Urgente issues worden direct opgepakt, ook ‘s avonds of in het weekend.
2. Wat heb ik nodig om met FTLShop te starten?
Ambitie
Het allerbelangrijkste is ambitie. De ambitie om de beste te zijn in jouw branche.
Vervolgens geven wij je de handvatten om deze ambitie om te zetten naar een online werkelijkheid.
Toewijding
Alleen met een goede samenwerking kunnen we tot het beste resultaat komen. Betrek voldoende medewerkers van je organisatie binnen het (voor-)traject, hierdoor komen vanzelf alle onderwerpen aan bod. Zorg er wel voor dat we een vast contactpersoon of aanspreekpunt hebben, daarmee voorkomen we dubbele items of tegenstrijdigheden.
Een MVP
Zorg ervoor dat je een (bij voorkeur al uitgewerkt) Minimum Viable Product (MVP) hebt. Dat komt neer op dat we een webshop starten met alles wat je ten minste het eerste jaar nodig dient te hebben. Dat zorgt ervoor dat wij en jouw team zich tijdens de ontwikkeling van de webshop kunnen focussen op wat echt belangrijk is voor de webshop en jouw bedrijf.
We helpen je natuurlijk graag met het uitwerken van een MVP.
3. Overstappen van Magento naar FTLShop
Veel ondernemers lopen aan tegen de beperkingen van Magento. Een korte opsomming van de bekende nadelen van Magento die je wellicht bekend voorkomen:
- Hoge hostingkosten
Magento is erg zwaar en log, om een acceptabele performance te krijgen heb je specifieke (dure) hosting nodig. En zelfs dan komt de meest optimale versie niet op het performance niveau wat we bereiken met FTLShop tegen voordelige managed hosting. - Maatwerk
Het maatwerk binnen Magento is wel mogelijk, maar zeker uitdagender. Buiten dat is het veel tijdrovender. Dat heeft als gevolg dat de doorlooptijd van maatwerk langer is en er meer uren voor nodig zijn, dus kostbaarder. - Bugs
Magento heeft relatief vaak last van bugs. Deze kunnen spontaan ook weer verdwijnen na een plugin of browser update, maar ze kunnen ook net zo snel weer tevoorschijn komen. - Support
Een groot nadeel van open source platform Magento is dat ze geen support bieden (behalve het Magento Commerce pakket). Ze hebben wel een groot forum, maar dit is hoofdzakelijk in het Engels en geeft niet altijd een oplossing. - Trage User eXperience (UX)
Ondanks de (vaak dure) optimalisaties blijft Magento een tragere webshop. Zowel voor de bezoeker, als voor de webshop eigenaar. - Uit de hand lopende kosten
Ten slotte merken we vaak dat ondernemers onderschatten dat de plugins van Magento geld kosten, soms eenmalig, maar vaak terugkerend. Wil je Magento fatsoenlijk laten draaien, dan heb je meer plugins nodig. Innoveren en je shop optimaliseren? Nog meer plugins. Vervolgens krijgen plugins conflicten of bugs en je bent tijd & geld kwijt aan de plugins en het oplossen van conflicten.
Tijdens het ontwikkelen van FTLShop hebben we als doel gesteld om het beste e-commerce platform te ontwikkelen, voor nu en de toekomst. Daarbij hebben we alle grote leveranciers van een e-commerce platform onder een vergrootglas gelegd.
We hebben bijvoorbeeld de meest succesvolle Magento platforms technisch geanalyseerd en gekeken waar de technische fouten liggen en hoe wij dat in FTLShop beter kunnen.
Ook zijn we in de Magento communities gedoken om te voelen waar de pijnpunten liggen van de gebruikers van de deze platforms. Hierin zien we veel terugkomende klachten en problemen, zoals bijvoorbeeld tijdrovend maatwerk en een trage UX, zowel in het front-end voor de bezoeker, als in het back-end voor de gebruikers.
Hierin voelde we voor FTLShop dan ook een van onze belangrijkste uitdagingen, een supersnel platform neerzetten, voor zowel bezoeker als gebruiker.
4. Persoonlijke ondersteuning
Uiteindelijk blijft de allerbeste manier, luisteren en leren van de ervaringen en wensen van je eigen klanten (lees: partners). Over de afgelopen 20 jaar hebben we ontzettend veel bijzondere maatwerk verzoeken ontvangen, waarbij we na implementatie wel zagen dat dit een bewezen positief effect op de conversie opgeleverd heeft. In dat geval proberen we dat maatwerk om te bouwen naar een generiek stuk code zodat dit onderdeel uit zal maken van onze standaard FTLShop platform. Hierdoor blijven we continu het platform verbeteren en profiteren alle gebruikers van uitgebreide innovaties. Dit is mogelijk vanwege onze manier van werken. Door onze persoonlijke ondersteuning, in plaats van een corporate aanpak, weten we precies wat er speelt bij onze klanten en zijn we elke dag in de weer om te innoveren, de performance optimaal te houden en de conversie te verhogen.