1. Een snelle webshop, zorgt voor een betere gebruikerservaring
Ongeacht of je webshop een groot internationaal merk vertegenwoordigt of alleen een lokale markt bedient, in welke branche je ook zit en welke bedrijfsstrategie je ook hebt, één ding moet aan de basis van de webshop liggen: een perfecte gebruikerservaring. Hiervan is een snelle webshop een cruciaal onderdeel, met name de mobiele versie. Juist omdat de mobiele telefoon de meest gebruikte versie is om te surfen en zich online te oriënteren.
2. Verhoogde conversie door snelle webshop
Laten we het eens omdraaien. Jouw webshop wordt voornamelijk bezocht door mobiele bezoekers, vaak met een 3G/4G verbinding, of wellicht een tragere publieke WiFi verbinding. Indien de snelheid van je webshop niet geoptimaliseerd is, loopt de laadtijd al snel op. Dit kan makkelijk een seconde extra laadtijd voor je webshop kosten.
Wist je dat die ene seconde vertraging in laadtijd al een verlies van 20% conversie kan veroorzaken?
Tegelijk wil dat dus ook zeggen dat een seconde winst in snelheid, een 20% verhoging in conversie kan betekenen.
Een webshop streeft altijd naar een verhoging van de conversie, het is belangrijk om te weten dat we in het geval van snelheid optimalisatie de bezoekers verdelen in 2 soorten.
- Nieuwe bezoekers
- Terugkerende bezoekers
Je trekt nieuwe bezoekers op verschillende manieren aan, via organische zoekresultaten, links via andere sites, Social Media of betaalde campagnes. Met andere woorden, je besteedt tijd of geld om bezoekers te trekken. Velen van deze bezoekers zullen jouw webshop voor de eerste keer bezoeken. Uiteraard geldt hiervoor ook dat de eerste ervaring de belangrijkste is en hier voor de webshop dus ook de grootste uitdaging ligt. Op het apparaat van de bezoeker is de webshop niet bekend en zal hierbij een “First Load” versie laden. Als deze versie niet snel genoeg is, haken al veel gebruikers af, die vervolgens dus ook nooit de geoptimaliseerde versie zullen zien. Dit kunnen we makkelijk terugzien in de bounce rate voor nieuwe bezoekers.
Een conversie tijdens het eerste bezoek aan een webshop, vindt slechts in 2% van de gevallen plaats. Het is dus waardevol om gebruik te maken van de nieuwste technieken om terugkerende bezoekers een nog snellere versie van de webshop te tonen. Ook voor terugkerende bezoekers kunnen dit betalende bezoekers zijn, verkregen door bijvoorbeeld een remarketing campagne, dus ook in het belang van een optimale return of investment (ROI) is het van belang de terugkerende bezoeker de beste versie van de webshop aan te bieden.
3. Snellere webshop, dus hoger in Google?
Het investeren in de snelheid van je webshop toont niet alleen aan dat je jouw klanten de best mogelijke ervaring wilt bieden. Het investeren in snelheid resulteert ook in meer bezoekers vanwege de hogere positie in Google. Meer bezoekers die een snellere webshop ervaren verhogen de kans op conversie.
4. Hoe maken we jouw webshop de snelste?
De snelheid van jouw webshop wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren.
- Server specificaties (snelheid van de processor, geheugen en opslagruimte)
- Datacenter die een directe verbinding heeft met de backbone, peering en over voldoende bandbreedte beschikt
- Jouw webshop hosten op meerdere omgevingen die gezamenlijk een cluster vormen
- Door jouw webshop te hosten op een efficiënt operating system
- Door zo efficiënt mogelijke code te schrijven (less=more, minder code = beter)
- Door gedeelten van de applicatie te scheiden d.m.v. micro services die vervolgens op verschillende servers gehost worden
- Door optimale applicatie caching toe te passen, zodat deze efficiënter wordt
- Door statische builds toe te passen die een verkleinde versie van de originele code bevat en daardoor minder rekenkracht kost
- Door de webserver optimaal in te richten, zodat resources zoals afbeeldingen optimaal door de browser worden gecached
5. Zelf de snelheid van je webshop testen
Er zijn ontzettend veel site en plugins waar je de snelheid van je webshop op zowel domein niveau als pagina niveau kunt testen. Wij gebruiken zelf diverse manieren om de snelheid van de webshop te testen. Onze meest gebruikte manieren zijn:
GTMetrix: Dit is een gratis online tool waarbij de instellingen beperkt zijn, maar wel een duidelijk overzicht krijgt, waar de ruimte voor verbeteringen liggen. De test is een Lab Test.
WebDev: Deze tool komt van Google zelf, en is ook een Lab test. Dat wil zeggen dat de speedtest bij Google (in de cloud) plaatsvindt. Hierdoor sluit je de eigen variabelen van je computer uit, zoals een trage CPU of achtergrondprocessen, vele tabs of browsers die open staan, of (actieve-)browserplugins die op de achtergrond draaien.
Ahrefs: Dit is een betaalde SEO tool waar we behalve de snelheid van een domein of pagina, veel meer relevante informatie kunnen halen uit een pagina of domein. Ook Ahrefs is een Lab test.
Lighthouse: Deze test kun je zowel als Lab test, als Field test doen. Zonder al te diep op deze verschillen in te gaan, kun je een Field test zien als een gebruikerstest. Dus hoe laadt een webshop of specifieke webpage als een normale gebruiker. Ook wij gebruiken deze tests, maar tijdens het optimaliseren van de snelheid van een webshop, houden we ons aan de Lab test, puur omdat bij een Field test alle gebruikers variabelen deel uitmaken van de test.
Zelf kun je ook in je browser een lighthouse audit uitvoeren.
Open je DevTools in je Chrome browser:
Command+Option+C (Mac) / Control+Shift+C (Windows, Linux, Chrome OS)
Kies vervolgens het tab Lighthouse, en klik op “Generate report”.